
Robert Mugabe's War to Crush Press Freedom in Zimbabwe

During most of President Robert Mugabe’s 22-year rule in Zimbabwe, freedom of the press was imperfect, but better than in most African nations. That began to change, however, when the independent press started to challenge Mugabe and when the president, threatened by loss of political power, responded by cracking down on the press. 

Insecure Government Restricts Press
For most of the two decades since he first won election in 1980, Robert Mugabe has enjoyed public support and unchallenged rule in Zimbabwe. Two years ago, however, his grip on the nation started slipping when his ruling party, Zanu-PF, nearly lost the parliamentary elections. Then, during the presidential elections last March, Mugabe experienced his first real opposition in more than 20 years. Although he was declared the winner, the opposition has refused to recognize the vote and independent international monitors have criticized the elections as neither free nor fair. During the elections, journalists were barred from sites where votes were being counted. This is only one of the slaps that the media in Zimbabwe have taken in Mugabe’s battle to stay in power. Some of the others are much worse. 

“The ruling party is extremely insecure about whether it has the power to remain in government,” said Yves Sorokobi, Africa program coordinator for the New York-based Committee to Protect Journalists. “It’s terrible. Zimbabwe went from being an okay country in terms of letting the media do its job, to one of the most oppressive not just in Africa, but in the rest of the world.” CPJ listed Zimbabwe among the 10 worst places to be a journalist for 2002.
Up to four years ago the government dominated most media in Zimbabwe. The government controlled Zimbabwe Newspapers, the major newspaper chain; Community Newspapers Group, which publishes community newspapers across the country, and ZIANA, the Zimbabwe Inter Africa News Agency. It also owned Zimbabwe Broadcasting Corporation, operator of the only television broadcasting service in the country. Those media had been reduced to producing propaganda pieces for the government. 

Then, in 1999, The Daily News was launched in Harare as the only independent daily newspaper in Zimbabwe. Many observers credit the actions of The Daily News and other independent media for helping to challenge Mugabe’s rule during the parliamentary elections of 2000 and, most recently, his dubious re-election last March.

The activism of the independent media in Zimbabwe has, in turn, prompted a government crack down as part of an attempt by Mugabe to control politics in Zimbabwe. “The government of the country, the ruling party, have reacted …to the emergence of the independent press, which they view as causing a very serious threat to …their very existence,” said Geoffrey Nyarota, editor in chief of The Daily News, when he appeared on a panel at the Foundation for Media Excellence in Johannesburg earlier this year. “The government has cracked the whip on the independent media. …Journalists have been harassed, journalists have been arrested and an effort has been made to make our work not only difficult, but extremely dangerous.”

One major blow to the media came when Mugabe created a Ministry of Information and Publicity and appointed Jonathan Moyo, a former professor at the University of Zimbabwe and former outspoken critic of the government he now works for, to the post. Moyo crusades against press freedom with bureaucratic zeal. One privately owned newspaper recently described Moyo as “the most hated man in Zimbabwe” in its letters page. 

Laws Against Journalists 
Mugabe has also taken his battle with the press to the legal arena. In September 2001, the government appointed the Media Ethics Committee of Zimbabwe to investigate the “level of professionalism” in Zimbabwe’s media. Moyo chose the committee members. The committee was a precursor to the statutory, state-appointed Media and Information Commission, which was provided for in the Access to Information and Protection of Privacy Act, which was signed into law by Mugabe on March 15. The media commission has disciplinary powers to revoke licenses, seize equipment, jail journalists for up to two years or fine them. Several media monitoring groups in Zimbabwe consider the commission a tool to stamp out the independent press.

While the Access to Information law may sound beneficial to journalists, it actually works against them. It requires all journalists, domestic and foreign, to be licensed by the government. It severely restricts visits by foreign correspondents to Zimbabwe and requires them to clear their assignments with Zimbabwe’s embassies in the journalists’ home countries. The Law and Order Maintenance Act, previously passed, makes it illegal for journalists to criticize Mugabe and the government. 

Mugabe’s action builds on the foundation of the Law and Order Maintenance Act, which passed in 1960 under white minority rule to suppress black political activism and which makes it illegal for journalists to criticize the president and the government. 

“These laws were enacted to ensure that the government controls the operations of the press. The net effect is to silence the media,” said Ray Choto, a journalist for The Standard in Zimbabwe. In January 1999, Choto was illegally detained and tortured, along with his former editor, by the Zimbabwe military. He had refused to disclose his sources for a story on tension in the Zimbabwean military. “There is freedom of expression in Zimbabwe, but there is no freedom after that expression,” said Choto. 

“Journalists are completely at the mercy of the government and the mood swings of their leaders. You can write something today that’s punishable tomorrow,” said Sorokobi.
“The government’s favorite weapon is to charge journalists with ‘publishing falsehoods’ regardless of whether or not the story in question contains any factual errors,” said a Western diplomat in Zimbabwe. 

Twelve journalists have recently been charged in Zimbabwe’s courts. On July 15, Andrew Meldrum, a U.S. journalist who has reported in the country for 20 years, was acquitted of “publishing false information” and “abusing journalistic privilege. ” After the trial, the government gave Meldrum 24-hours to leave the country. Two days later, Zimbawe’s High Court suspended the government’s orders to deport Meldrum. He remains in Zimbabwe.

British journalists in particular attract the wrath of Mugabe’s government. Meldrum works for The Guardian, a British newspaper published in London. The BBC has been banned from reporting in Zimbabwe for one year. Sorokobi says that the ruling party also targets white Zimbabwean journalists. 

Journalism Becomes Dangerous 
“Journalists are pretty powerless given the oppressive legal structure,” said Sorokobi. “There is no clear solution for journalists in Zimbabwe because press freedom is inextricably tied to the general political situation in the country.”
“State owned media endure purge after purge as successive waves of editors and senior journalists fail to meet the Minister of Information’s insatiable demands for blind loyalty and unprincipled mixing of news and editorial opinion, yellow journalism, and indigestible 3,000-word opinion pieces from ruling party apparatchiks,” said the Western diplomat. “The privately-owned media and a few civil society organizations are the last set of checks and balances on the government’s power.” 

As political editor of the The Daily News, Sandra Nyaira undergoes daily threats and harassment by the government and its supporters. One of the IWMF’s Courage in Journalism Award winners for 2002, Nyaira also faces criminal defamation charges, along with editor-in-chief Geoffrey Nyarota and another reporter, Julius Zava. The charges were brought against Nyaira for writing a story linking Mugabe and the speaker of the parliament, Emmerson Mnangagwa, to unauthorized payments worth $3 billion in connection with the new Harare International Airport. 

Bombing and Intimidation
The Daily News has been bombed three times in the last two years. A bombing in January 2001 caused $2 million in property damage and injured six guards. The most recent bombing was in February. Mobs have marched in front of the paper’s offices, broken windows and attacked staff. Vendors of the newspaper have also been attacked, and hundreds of copies of The Daily News have been confiscated and burned. Copies of The Financial Gazette, another independent newspaper that has been published since 1969, have also been confiscated and burned. 

The government also makes it difficult for journalists to get information. “Government supporters have declared large sections of Zimbabwe ‘off limits’ to privately owned media, limiting both the public’s right to alternative views and the journalists’ right to cover the news,” said the Western diplomat. 

In addition, the Access to Information and Protection of Privacy Act states that public officials are under no obligation to release information to the media. The government strictly prohibits disclosure of policy issues and cabinet declarations. Reporting on council and municipal policy matters or deliberations is also banned.

“Freedom of the press is essential to political liberty, and the absence of press freedom facilitates the establishment of an authoritarian regime,” said Choto, currently a senior research fellow in the department of communications at Stanford University in the United States. “As long as there is no true democracy in Zimbabwe, freedom of the press will never achieve reality.”

